X

چند انباری شعب

در جهت حفظ مشتری گاهی لازم می‌شود که کالایی که در شعبه‌ی صادرکننده‌ی فاکتور وجود ندارد اما در سایر شعب موجود است را در فاکتور برای مشتری ثبت کنیم؛ در این حالت کاربر باید بتواند موجودی کالا را در دیگر شعب ببیند. در چنین حالتی همزمان با چاپ و تحویل فاکتور و حواله‌ها به مشتری، حواله‌های خروج کالا در انبارهای شعب چاپ می‌شود. درصورت صدور چنین فاکتوری که در آن اقلام کالا می‌توانند از چندین انبار گرفته شده باشند، یک فاکتور چند انباری ایجاد می‌شود.

همزمان با چاپ و تحویل فاکتور و حواله‌ها به مشتری، حواله‌های خروج کالا در انبارهای شعب چاپ می‌شود. مشتری با مراجعه به انبار شعب و ارائه فاکتور و حواله انبار و سپس امضای حواله‌ی انبار، کالاهای خود را از هر انبار تحویل می‌گیرد.

درصورتی‌که شعب یک تجارتخانه به صورت یکپارچه شبکه باشند و از افزونه‌ی تفصیلی 2 برای مدیریت شعب بهره ببرند، نکاتی مطرح می‌شود که لازم است در حسیب به آن‌ها توجه شود.

1. تعریف سرفصل تفصیلی 2 به ازای هر شعبه

2. گروه‌های کاربران با شعب تناظر یک به یک داشته باشند؛ بدین مفهوم که برای هر شعبه یک گروه کاربری تعریف شود.

3. با ورود هر کاربر به هر شعبه، گروه کاربر در مشخصات کاربر به گروه متناظر آن شعبه تغییر یابد.

4. درصورتی‌که هر شعبه فقط کالای موجودِ نزد خود را می‌فروشد، کافی‌ست در مشخصات گروه کاربران انبار پیش‌فرض، فروش و برگشت از فروش آن گروه تعیین شود.

5. درصورتی‌که هر شعبه علاوه بر اقلام کالای موجود نزد خود، کالاهای شعب دیگر را نیز بخواهد بفروشد، اولا باید فاکتور در حالت چندانباری ثبت شود و دوما انبار پیش‌فرض هر کالا برای هر گروه کاربر تعیین شود که به این ترتیب هر کالا به ازای هر شعبه یک انبار پیش‌فرض خواهد داشت. در این حالت با نصب چاپگر شبکه در هر انبار، لیست اقلام کالا و مقدار هرکدام برای هر مشتری در هر فاکتور مشخص خواهد شد.

هر شعبه می‌تواند چند انبار داشته باشد. از فواید این روش فروش کالایی است که در خود شعبه فروشنده وجود ندارد اما در شعبات دیگر موجود است.

6. تعیین تفصیلی 2 برای هر انبار جهت محاسبات سود و زیان هر شعبه

7. ثبت هزینه‌ها و درآمدهای هر شعبه با تفصیلی 2 مرتبط با آن شعبه

8. ثبت حواله‌های جابه‌جایی کالا جهت جابه‌جایی کالا بین انبارها یا شعبات در‌صورتی‌که زمان جابه‌جایی کالا بین شعب طولانی است، وسایل یا عوامل جابه‌جاکننده کالا را نیز می‌توان به‌عنوان انبارهای واسط تعریف نمود که در مبدا حواله‌ی جابه‌جایی کالا از انبار مبدا به انبار واسط ثبت می‌شود و در مقصد حواله جابه‌جایی از انبار واسط به انبار مقصد ثبت می‌شود.

Print
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
دی ان ان