X
نرم افزارهای حسابداری حسیب

امکانات نرم افزار حسابداری حسیب نت در حوزه رستوران

در این جلسه با امکانات نرم افزار حسابداری قدرتمند حسیب نت در حوزه رستوران آشنا خواهید شد.

رئوس مطالب عبارتند از: 1. سرعت ثبت فاکتور 2. چاپ حواله در محل‌های تهیه سفارش (انبارها) 3.تعیین ویژگی برای هر خوراکی 4. ثبت انواع حضوری، بیرون‌بر و سالن 5. تعیین کرایه برای آدرس مشتری 6. تغییر اندازه قطعات فرم 7. طراحی چاپ فاکتور و حواله‌ها 8. تعیین پیک و تسویه با پیک 9. پیغام به آشپزخانه

1. سرعت ثبت فاکتور

در نرم افزار رستوران حسیب نت با چند اشاره می‌توانید سفارش مشتری را ثبت و فاکتور آن را چاپ نمایید؛ به‌عنوان نمونه یک مشتری حضوری، 2 پرس چلوکباب کوبیده با نان داغ اضافه و 2 عدد دوغ نعنایی سفارش داده و قرار است کل مبلغ را هم نقدی به صندوق تحویل دهد. به این ترتیب با کلیک روی گروه منوی "غذا" و بعد دوبار کلیک چلوکوبیده و کلیک ویژگی "نان داغ اضافه"، بخش اول سفارش به لیست اضافه می‌شود.

حال جهت اضافه کردن نوشیدنی، با کلیک روی منوی "نوشیدنی" و دوبار کلیک روی "دوغ"، سفارش تنظیم می‌شود؛ در نهایت با کلیک کلید "ثبت و چاپ"، فاکتور ثبت و در چاپگرهای صندوق‌دار، آشپزخانه و بوفه چاپ خواهد شد.

به عنوان یک مثال دیگر، یک فاکتور بیرون‌بر را در نرم افزار حسابداری رستوران حسیب نت ثبت می‌کنیم.

در‌صورتی‌که مشترک با شماره تلفن ثبت شده‌اش تماس بگیرد، حسیب نت فاکتور جدیدی با نام آن مشتری را نمایش می‌دهد. برای مثال این مشتری دو عدد ماهی غزل آلا و یک همبرگر بدون گوجه سفارش می‌دهد. با توجه به آدرس ثبت شده مشتری در سیستم و مسیر، کرایه مشتری می‌تواند به صورت اتومات محاسبه شود (طبق تصاویر زیر).

منوی فروش نرم افزار حسابداری رستوران منوی فروش نرم افزار حسابداری رستوران

در ساده‌ترین حالت سفارش بیرون بر، پیک در همان زمان ثبت سفارش مشخص است و قرار است کل مبلغ فاکتور نقدا به پیک تحویل شود.

بنابراین ابتدا با کلید "F9" پیک فاکتور انتخاب شده، سپس با کلید دریافت توسط پیک، کل مبلغ به بدهی پیک به صندوق‌دار اضافه می‌شود. نهایتا با زدن کلیدن "ثبت و چاپ" فاکتور ثبت و همزمان در چاپگر‌های صندوق‌دار و آشپزخانه چاپ خواهد شد.

انتخاب پیک

نمونه فاکتور چاپ شده نیز به‌صورت زیر خواهد بود.

2. چاپ فاکتور در محل‌های تهیه سفارش (انبارها)

اگر یک رستوران بیش از یک محل برای تهیه سفارش فعال دارد، با نصب یک چاپگر شبکه‌ای در هر محل، می‌توان سرپرست آن محل را از سفارشات مرتبط با آن محل، برای هر مشتری، آگاه ساخت.

برای مثال در یک رستوران، علاوه‌بر آشپزخانه، بوفه‌ای برای تحویل نوشیدنی، بوفه‌ای برای تحویل سالاد و بوفه‌ای دیگر برای تحویل شیرینی تدارک دیده شده است. بنابراین در این رستوران چهار محل جهت تحویل سفارش وجود دارد که عبارتند از: آشپزخانه، بوفه نوشیدنی، بوفه سالاد و بوفه شیرینی. حال یک سفارش سالنی برای میز 121 توسط گارسن ثبت می‌شود که شامل اقلام زیر است:

2 پرس چلو کوبیده شیرازی با گوجه اضافه، 2 عدد دوغ نعنایی، 4 عدد شیرینی نون خامه‌ای و 2 عدد سالاد بدون سس

به‌محض ثبت این سفارش در نرم افزار حسابداری رستوران حسیب نت و چاپ فاکتور برای مشتری، همزمان در چاپگر هر سه بوفه و آشپزخانه، حواله یا فاکتور چاپ خواهد شد (تصاویر زیر).

حواله و فاکتور آشپزخانه حواله و فاکتور نوشیدنی حواله و فاکتور شیرینی حواله و فاکتور سالاد

در حواله‌های چاپ شده، فاکتور تحویل شده به مشتری شامل کل سفارش است. فاکتور آشپزخانه شامل دو پرس چلوکوبیده شیرازی بدون گوجه است که اسامی سایر بوفه‌های مرتبط با فاکتور هم در آن چاپ شده است. فاکتور بوفه نوشیدنی، شامل دو عدد دوغ نعنائی است که نام آشپزخانه و دیگر بوفه‌ها در آن چاپ شده است. فاکتور بوفه سالاد، شامل دو عدد سالاد بدون سس است که نام آشپزخانه و دیگر بوفه‌ها نیز در آن چاپ شده است و حواله بوفه شیرینی، شامل چهار عدد شیرینی نون خامه‌ای است که در آن نام آشپزخانه و دیگر بوفه‌ها نیز چاپ شده است.

فاکتور رستورانی

3. تعیین ویژگی برای هر خوراکی

با توجه به سلیقه‌های گوناگون مشتریان، نرم افزار حسابداری رستورانی حسیب نت امکانی را فراهم نموده تا کاربر بتواند این سلیقه‌ها را برای هر ردیف فاکتور تعیین نمایند. بدین منظور، برای هر نوع از انواع گروه‌های خوراکی، می‌توان ویژگی‌هایی منحصر به آن گروه درنظر گرفت؛ مثلاً برای گروه ساندویچ، ویژگی‌هایی همچون: دو نونه، بدون گوجه، بدون خیارشور، سس تند و لیمو قابل تعریف هستند.

بعضی از این ویژگی‌ها ممکن است مبلغی را به‌صورت نقدی یا درصدی، به قیمت ساندویچ اضافه کنند و یا تأثیری در قیمت نداشته باشند. مثلاً، ویژگی دو نونه می‌تواند مبلغ 2000 ریال به قیمت ساندویچ بیافزاید، درصورتی‌که ویژگی بدون گوجه تاثیری در قیمت ساندویچ نداشته باشد.

در نرم افزار حسابداری حسیب نت هر ردیف فاکتور رستورانی می‌تواند پنج ویژگی داشته باشد، که خلاصه آن‌ها در ستون توضیحات فاکتور دیده می‌شود.

4. ثبت انواع سفارشات حضوری، بیرون بر و سالن

برای مدیریت بهینه سفارشات، حسیب نت سه نوع ثبت فاکتور را برای رستوران‌ها تدارک دیده است. این سه نوع عبارتند از حضوری، بیرون بر و سالن.

1. فاکتور حضوری:  فاکتور نوع حضوری برای مشتریانی به‌کار می‌رود که در محل رستوران حاضر شده‌، سفارش خود را تحویل گرفته و کل مبلغ فاکتور را هم تسویه نموده و سفارش خود را در بیرون سالن صرف غذا مصرف می‌کنند. تحویل سفارش به مشتری حضوری براساس شماره روزانه یا شماره کلی فاکتور مدیریت می‌شود. به این ترتیب همواره سفارشات حضوری تحویل نشده نیز مدیریت می‌شوند.

2. فاکتور بیرون‌بر: فاکتور نوع بیرون‌بر برای مشتریانی به‌کار می‌رود که سفارشات خود را تلفنی به صندوق‌دار اعلام می‌کنند. درصورت اتصال کالر آی دی (caller ID) به کامپیوتر و درصورتی‌که اطلاعات مشتری قبلا در نرم افزار تعریف شده باشد، فاکتور فروشی از نوع بیرون‌بر با نام آن مشتری در سیستم حسابداری حسیب نت ظاهر می‌شود.

پس از تکمیل اطلاعات سفارش و در زمان تحویل سفارش به پیک، به‌راحتی با انتخاب فاکتور مشتری در لیست فاکتورها و انتخاب گزینه انتخاب پیک، می‌توان پیک سفارش را تعیین نمود. همچنین در هر زمان، فاکتور‌های تسویه نشده هر پیک به‌راحتی قابل پیگیری خواهد بود.

در صورت فعال بودن قابلیت پیامک عملیات، در زمان ثبت سفارش پیامکی نیز به مشتری ارسال خواهد شد.

3. فاکتور داخل سالن: فاکتور نوع سالن برای مشتریانی به‌کار می‌رود که داخل سالن، غذای خود را صرف می‌نمایند. در نرم افزار حسابداری رستوران حسیب نت، هر میز در سالن‌ها به‌صورت مجزا تعریف می‌شود. سپس هنگامی‌ که گارسن سفارش مشتری را ثبت می‌نماید، شماره یا نام میز مورد استفاده مشتری را در فاکتور قید می‌نماید و به این ترتیب آشپزخانه و بوفه‌ها، بواسطه‌ی حواله‌هایی که برایشان چاپ شده، متوجه سفارش هر میز می‌شوند. در زمان ثبت سفاش سالنی، معمولا وضعیت فاکتور "باز" خواهد بود و تا وقتی که این فاکتور برای این میز تسویه نشود، حسیب نت اجازه ثبت فاکتور جدیدی را برای این میز نمی‌دهد.

5. تعیین کرایه برای آدرس مشتری

برای بالا بردن سرعت ثبت فاکتور و انضباط در تعیین کرایه‌ها، در نرم افزار حسیب نت می‌توان از مناطق و مسیر برای آدرس مشتریان بیرون‌بر استفاده نمود. درصورتی‌که مسیری داری هزینه باشد، در هنگام تعریف مسیر می‌توان مبلغ کرایه را تعیین نمود؛ به این ترتیب در هنگام ثبت فاکتور بیرون‌بر برای یک مشتری، درصورتی‌که آدرس مشتری شامل مسیر مشخص شده باشد، حسیب نت به‌طور اتومات کرایه را برای آن سفارش در فاکتور ثبت خواهد کرد. همچنین در تغییر هزینه پیک در مسیر، تمام مشتریانی که در آن مسیر باشند، با این تغییر هزینه مواجه خواهند شد.

6. تغییر اندازه قطعات فرم

فرم فروش در نرم افزار حسابداری رستوران و کافی شاپ حسیب نت از چهار قطعه تشکیل شده است. قطعه کلید‌های عملیاتی در سمت راست، منوی فروش در وسط، بدنه فاکتور در سمت چپ و لیست فاکتور در پایین فرم قرار دارند. با توجه به اهمیت قطعات در زمان‌های مختلف، با کلید‌های  و می‌توان اندازه‌های این قطعات را تغییر داد؛ مثلاً اگر در فاکتور هیچ‌گاه تخفیف و کرایه لحاظ نمی‌شود و از پیک هم استفاده نمی‌شود، می‌توان طول فاکتور را با زدن کلید (F3) افزایش داد.

در بخش تنظیمات -> ورود اطلاعات می‌توان این اندازه‌ها را به‌صورت پیش‌فرض تعیین نمود (طبق تصویر زیر).

اگر از نظر کاربر در فرم فروش رستورانی حسیب نت، تعداد اقلام منوها زیاد باشد و برای انتخاب آن‌ها فضای بیشتری لازم باشد، می‌توان با کلید (میانبر F4) تمام قد فرم را به منو اختصاص داد. در این حالت، کلیدهای ویژگی به سمت راست و زیر کلیدهای عملیاتی منتقل شده و لیست فاکتورها محو می‌شود (طبق تصاویر زیر).

در حالت دیگر وقتی در حال مدیریت فاکتورها هستیم و نیاز به فضای بیشتری برای لیست فاکتورها داریم، با کلید (میانبر Shift + F7) هنگامی‌که لیست فاکتورها نمایان است، ارتفاع این قطعه به اندازه ارتفاع فرم افزایش می‌یابد (تصویر زیر).

7. طراحی چاپ فاکتور و حواله‌ها

در نرم افزار حسابداری قدرتمند حسیب نت می‌توانید برای هر نوع مشتری اعم از حضوری، بیرون‌بر و سالن، دو قالب پیش‌فرض، یکی برای تحویل به مشتری و یکی برای حواله آشپزخانه تعیین نمود. بنابراین 6 مدل مختلف برای چاپ حواله‌ها و فاکتورها قابل تنظیم است که طرح هریک را نیز می‌توان در نرم افزار تعیین کرد.

در حسیب نت به‌راحتی می‌توان محل چاپ هر آیتم، نوع و اندازه خط، رنگ نوشته و رنگ زمینه نوشته را تنظیم کرد. ساختارهای چاپ فاکتور از منوی تعاریف / ساختارهای چاپ / ساختارهای چاپ فاکتور قابل مشاهده و تصحیح هستند.

8. تعیین پیک و تسویه با پیک

پس از ثبت سفارشات در نرم افزار رستوران حسیب نت، جهت تحویل سفارشات به پیک‌ها، با زدن کلید "بیرون بر" در لیست فاکتورها، می‌توان لیست تمام فاکتور‌های بیرون‌بر را مشاهده نمود. در این بخش هر ردیف نشانگر یک فاکتور  خواهد بود. با انتخاب هر فاکتور و زدن کلید "F7" یا دکمه "تعیین پیک"، می‌توان سفارش را به آن پیک تحویل داد.

در روش دیگر با زدن کلید در کنار لیست فاکتورها (یا میانبر Shift + F7) که منجر به طویل شدن لیست فاکتورها می‌شود، کلید "فاکتور روزانه" ظاهر خواهد شد (تصویر زیر).

فاکتور روزانه

در این بخش با استفاده از لیست کرکره‌ای انواع فاکتور می‌توان لیست فاکتورهای حضوری، بیرون‌بر و سالن را مشاهده نمود. با انتخاب گزینه‌ی بیرون‌بر، فاکتورهای بیرون‌بر نمایش می‌یابد و با انتخاب یک یا چند فاکتور و زدن کلید "تعیین راننده / پیک"، پیک فاکتورهای منتخب مشخص می‌شود. لازم به ذکر است در هردو روش تعیین پیک، وضعیت فاکتور به "تحویل پیک" تغییر خواهد یافت.

تعیین پیک در نرم افزار حسابداری

9. پیغام به آشپزخانه

جهت اطلاع‌رسانی در مواقع ضروری، امکان ارسال پیغام به هریک از محل‌های تهیه سفارش وجود دارد (هر محل تهیه سفارش را انبار می‌نامیم). با زدن کلید "ارسال پیغام به انبار" فرم ارسال پیغام ظاهر می‌شود. در فرم ظاهر شده از لیست کرکره‌ای انبار می‌توان انبار موردنظر را جهت ارسال پیام برگزید و یا گزینه اول که منجر به ارسال پیغام به همه انبارها می‌شود را انتخاب کرد. پس از تحویل متن پیغام به انبار، با زدن کلید چاپ، پیغام در انبار منتخب چاپ خواهد شد.

ارسال پیغام به آشپزخانه

 ___

جهت مشاهده فیلم کامل معرفی امکانات نرم افزار حسیب نت رستوران، به صفحه معارفه حسیب رستوران مراجعه کنید.

نسخه‌های نرم افزار حسابداری رستورانی حسیب

برای مشاهده قیمت، لیست امکانات و تهیه نسخه‌های مختلف نرم افزار حسابداری رستوران حسیب نت، می‌توانید به صفحات زیر در سایت حسیب نت مراجعه کنید:

Print
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
join our telegram channel
دی ان ان